lördag 23 augusti 2008

Världens godaste kyckling gryta!

Oj, nu har jag inte skrivit här på ett bra tag, jag har helt enkelt inte haft nåt att skriva om.Jag har mest jobbat de sista 2 veckorna sen efter semestern då vi kört in 2 nya maskiner på jobbet.Har varit helt slut rent ut sagt så handarbeta har det blivit NADA av den sista tiden TYVÄRR!! Nu väntar jag på att få nya stickor till mössan jag håller på med eftersom stickan gick sönder när jag började sticka och de hade inga fler hemma.SÅ när den är klar ska jag visa er sedan.

Idag ska vi i alla fall äta världens godast kycklingsoppa här.
Jag bara älskar den och barnen likaså, som TUR är...fniss...
Och eftersom jag ska göra den här idag igen så tänkte jag faktiskt dela med mig av receptet till er oxå, snällt va...fniss...Kycklingsoppa:

1 msk olja
1 tsk stark curry
1 krm cayenne peppar
3 strimmlade kycklingfileér
1 strimlad rödlök
1 strimlad gul lök
3 dl fint strimlad vitkål
8 dl grönsaks eller köttbuljong
1 grön strimlad paprika
2 dl Crème fraiche
Svart peppar gärna nymald, salt
1 dl kryddgrönt tex persilja, citronmeliss, salvia

Värm oljan i grytan med curry o cayenne och låt kryddorna svettas lite i oljan.
Rör i strimlad kyckling och låt den fräsa med en liten stund och få lite färg.
Rör i lök och vitkål och häll på den mesta buljongen.
Sjud sakta under lock i ca 15 minuter och späd efter hand på med mer buljong.
Rör i paprikan som inte ska kokas helt mjuk.
Tag upp en bit kyckling och se så den är klar.
Rör i crème fraiche och låt koka ytterligare några minuter.
Smaka av med salt och peppar.
Strö på kryddgrönt och servera ryckande het.

SÅ GOD!!!

Idag ska jag och barnen åka på bio, man får ju hitta på lite med dom och vara med dom nu när man bara har dom varannan vecka så det blir inte mycket sittande här did datorn alls just nu.Man vill liksom passa på att vara med dom nu när man inte får träffa dom lika mycket, jättetrist när dom inte är här tycker jag en givetvis måste de ju få vara hos sin pappa oxå. =o)

Igår kväll höll barnen på att göra garnbollar och till sist satt vi i Jespers rum på sängen och donade.Han snurrade på och jag klippte garnbitar och Amanda satt bredvid och åt chips.(Amanda hade gett upp och skulle fortsätta typ idag och idag är den klar...)Han tyckte det var SÅ mysigt...fniss..Tänk vad lite som behövs för att barnen ska tycka att det är mysigt!Och jag håller med honom så jag sjuter handarbetet åt sidan en hel del när de är här just nu och sitter med mina saker mest när de leker med kompisar om man ite har en massa annat som måste tas hand om.

Nu ska jag klä mig för jag har precis kommit ur duschen och barnen kommer snart hem från fotbolls träningen.De går ju själva då vi bor precis intill, jättebra...fniss..
Kram Malin

1 kommentar:

á Yeliqa sa...

Åh den soppan såg god ut. Måste nog testa nån dag:) Tack för receptet :)