söndag 3 februari 2008

stickat som snart är klart...

Ja jag har ju stickat en hel del den sista månaden,TYVÄRR tycker jag det är otroligt trist att sy ihop sakerna.Barbiekläderna har jag sytt ihop direkt men det är värre med overallerna till baby born dockan.Eftersom dessa ska nålas på strykbrädan och pressas oxå så syr man liksom inte ihop dom direkt och så börjar man på en ny och en ny och en ny...hmmmmm typiskt mig.Men efter 7 overaller slutade jag börja på en ny men det är fortfarande 4 stycken att sy ihop..så sabla trist!!!Nåja nu har jag pressat den gröna overallen och ska försöka ta mig i kragen och sy ihop den oxå, tror att det är 3 stycken kvar i påsen sedan ( eller omdet är 4??...)men måste först ta bort en liten tröja från strykbrädan som legat där och blivit pressad.

På bilden syns 2 av overallerna som är ihopsydda och nu bara ska ha en dragkedja i sig, måste köpa en till den helrosa först och sen hjälper min farmor mig att sy i dragkedjorna i alla fall...fniss..TUR man har en snäll och hjälpsam farmor som hjälper en ibland när det blir lite väl mycket på hög. Men det är väl henne jag fått mitt handarbetsintresse ifrån oxå...fniss..

Jag har oxå i källaren en back med saker som inte är riktigt klara och i den hittade jag även denna gula kappa.Den hade hamnat där i eftersom jag fått maskorna fel på axeln då jag skulle prova att sticka ihop sömmarna där eftersom det blir mycket finare att göra så.Men då de hamnat på fel håll blev det tvunget att repas upp och det har min snälla farmor hjälpt mig med oxå såklart eftersom jag inte är så duktig på det där och igen det är sabla trist att sitta med.Som tur va var det bara 9maskor och sen fixade hon så att de kom på rätt håll såklart åt mig.TUR jag har min farmor som kan lära mig så mycket!!

Så nu är den färdig för att stickas krage på bara och så lite päls i öppningen där knapphålen ska vara.De är roliga att sticka dessa kappor men sy ihop...det borde verkligen vara det roligaste då plagget då nästan är klart..men icke då.Jag har en fena på att sticka upp saker och sedan få de liggandes bara för att de ska monteras.Finns massor med barbie klänningar och annat som ligger i syrummet och bara väntar på att få monteras färdigt.Jag lär mig aldrig..men det är ju SÅ kul att börja på nya saker oxå...fniss...MEN jag ska INTE sticka någon ny kappa förräns denna gula är färdig.Stickade en i neonfärger oxå men jag tycker inte så mycket om den så den har oxå blivit liggandes.Kanske får jag fixa till den oxå så den blir klar......först...kanske....fniss...

Sen är jag ju så sugen på att prova mig på det jag fick av min farmor i fredags oxå då det är lite nytt mönster i stickningen med lite hål osv så då får jag lära mig något nytt oxå.Det vore verkligen kul! Jagbehöver verkligen lära mig mer och inte bara sticka sånna där lätta saker och när jag har min underbara lilla farmor som kan så mycket så borde jag verkligen ta till vara på hennes kunskap lite mer.

Det är SYND att allt i hemmet och barn tar så otroligt mycket tid ( ja jag älskar dom gvetvis och ger dom gärna min tid men jag tror ni förstår hur jag menar ;o)...fniss...)
Jag blev så inspirerad att läramigmer nu när jag inatt hamnade på en killes stickblogg och hans läran att sticka osv, då blev jag riktigt sugen att själv gå vidare medmin stickning och lära mig mer eftersom jag inte kan så mycket.Därför blir det endast lättare saker jag stickar men det vore ju givetvis kul att kunna lite mera avancerade stickningar oxå! Så vi får se hur det blir.Om jag i alla fall kan få klart här med det jag har gjort och få det lite monterat osv så kanske jag kan åka ner till min farmor en helg så hon får visa mig lite hur jag ska göra och dåfårbörjapå något nytt kul project!!Detta fina fick jag av min farmor bara för att jag körde henne ut till mitt broderi som ligger några kilometer utanför stan så hon kan inte ta sig dit annars.Gullehon!Så ni kan gissa om jag är sugen på att provamig på detta nu.Häftet är ett helt häfte fullt med dockmönster och det är på sista sidan det finns det jag ska prova på, inte det på bilden här men det ska jag nog oxå prova mig på så småningom.Men då måste jag virka och det är jag urusel på.Men övning ger färdighet säger dom ju! =o)

Ha en fin dag!
KramMAlin

Inga kommentarer: